Document 1

Lefort Jean-Louis (1875-1954), Het front van Vlaanderen, Oversteek van het kanaal van Lo (België) op een brug van kurk en vlonders, 10 juli 1917, aquarel en potlood, coll. BDIC/Archipel

Document 2

Caron Achille (1888-1947), Brits kamp, scène uit het dagelijks leven, 1914-18, glasplaatnegatief met gelatine-zilverbromide, © Musée Quentovic – Ville d’Etaples

Document 3

Uittreksel uit het Dagboek van Pierre Teilhard de Chardin, Basseux, 6 september 1915, gepubliceerd door Fayard in 1975

"- Hoop op een verre bestemming. En dan doet opeens een onrustwekkend gerucht de ronde: we keren terug naar Frévent... Dat is nog steeds het Noorden. Enkel het Noorden. En daarna, waarschijnlijk, Arras.

- Een grijze reis, een slechte nacht;

- Landing op Frévent in de motregen, een beetje zoals toen we van Cuvilly kwamen (april).

- Een lange mars naar Brevillers, in de buurt van Doullens.

-Tot slot om 1 uur aankomst in de prachtige boswachterswoning van Lucheux, waar ik, onder de sparren in de buurt van de bron, vreemd genoeg begin na te denken, begin te voelen, alsof ik wordt ontvangen in een huis van vrienden, met 's avonds een avondmaal in familiale kring...

De volgende dag 's avonds terug de baan op. De hele nacht lang een pijnlijke mars op de eindeloze weg naar Lille.

- Aankomst bij het ochtendgloren in Basseux. Slechte inkwartiering, in een kleine en vervallen boerderij. Geleidelijk aan raak ik echter gehecht aan dit arme dorp, waarvan het propere kerkje intact is gebleven. [...] Samen met Décout gaan we in Beaumeche1 het beroemde panorama van Arras bewonderen: Mont-St-Eloi met zijn verwoeste toren, Lorette...

Ik heb de 1ste Compagnie twee keer vergezeld tijdens de nachtelijke werken.

- De verbindingsloopgraaf aan de frontlijn verlaten geeft een pijnlijke indruk, met de secties die zich in de onbeschutte velden op één lijn plaatsen en het krijt met krachtige houweelslagen bewerken.

- 's ochtends geweersalvo's;

- We zoeken beschutting in de primitieve verbindingsloopgraaf... Twee dagen later, terwijl we ons verzamelen om in de brouwerij gereedschap te halen, vallen granaten (105?) op de grote zaal. Het dreigende gefluit dat boven ons wegsmelt... de dierlijke angst... de brandende gloed van de granaten in de nacht..."

1 Pierre Teilhard de Chardin maakt hier waarschijnlijk een spelfout en fonetische fout. Hij bedoelt waarschijnlijk het dorp Beaumetz-les-Loges.

  • Ik observeer
    • 1° Document 1: Beschrijf het landschap. Hoe heeft de oorlog het getransformeerd?
    • 2° Document 1: Beschrijf de uitrusting van de soldaten.
    • 3° Document 2: Beschrijf de foto. Welke informatie geeft de foto over het dagelijkse leven van de Britse soldaten in het achterland?
    • 4° Document 3: Onderstreep de steden en vermelde plaatsen.
    • 5° Document 3: Onderstreep de tijdsaanduidingen (datum, uur...).
    • 6° Document 3: Wat is een inkwartiering? Hoe wordt dat georganiseerd?
    • 7° Document 3: Wat is een verbindingsloopgraaf? Waarvoor dient hij?

     

     

     

     

     

  • Ik identificeer
    • 1° Document 1: Verduidelijk de nationaliteit van de soldaten.
    • 2° Document 1: Geef de elementen die wijzen op de nabijheid en intensiviteit van de strijd.
    • 3° Document 2: Toont de foto ons de ligging van het kamp? De plaats, de regio of het continent?
    • 4° Document 2: Is het mogelijk om de foto te dateren?
    • 5° Document 3: De steden op de kaart plaatsen en het traject uitstippelen. Schat de afstanden in kilometers. Te downloaden de kaart
    • 6° Document 3: Geef de bezigheden op van de soldaten tijdens deze drie dagen.

     

     

     

     

  • Ik plaats in perspectief
    • 1° Document 1: Schrijf enkele regels over hoe moeilijk de verplaatsing van de soldaten was.
    • 2° Document 1: Hoe beeldt de kunstenaar de moeilijke levensomstandigheden van de soldaten aan het front uit?
    • 3° Document 2: Toon welke elementen van de foto er een historisch document van maken. Welke elementen maken er een artistiek document van?
    • 4° Document 3: Hoe ervaart Pierre Teilhard de Chardin zijn leven als soldaat? Welke literaire technieken gebruikt hij om dat aan te tonen?